Traseu:

Refugiul Stâna de Râu (1563m) – Tăul Ţapului (2160m) – şaua Porţilor Închise (2280m) – şaua Ţapului (2358m) – Vf. Capul Văii Rele (2410m) – Spălătura Păpuşii (2320m) – Vf. Păpuşa (2508m) – Spintecatura Papusii (2314m) – Vf. Papusa Mica (2370m) – şaua Custurii (2205m) – Fereastra Custurii (2250m) – Refugiul Stâna de Râu.

Durata: 15 ore (din Hateg, cu intoarcere in Hateg): 5h masina (Pui – Stana de Rau – Pui) si 10h traseu propriu-zis, mers incet.

Data: 07.09.2013

Harta 4

Harta 4 – harta mai noua, cu denumiri suplimentare

Descriere si informatii:

Am plecat din Hateg impreuna cu Mimi, Ale, Noe si Diana. Din Pui incepe traseul de langa sosea. Punct rosu, 10h mers pe jos pana in Stana de Rau. Noi suntem, insa, cu masina. Drumul e destul de bun, se face in 2h30′. Am aflat ca Vinerea in special e greu de trecut cu masina datorita exploatarii forestiere (se incarca si se manipuleaza lemne, fiind greu de trecut). Noi am fost intr-o zi de sambata, devreme. Am beneficiat de bunavointa celor care incarcau niste lemne (sambata e zi scurta) si ne-au lasat sa trecem de ei cu cateva manevre suplimentare pentru ei. Am asteptat doar 10 min. Atentie, asadar, la cum va planificati o iesire pe aici, sa luati in calcul si faptul acesta si eventual sa gasiti un mijloc de comunicare cu ei inainte.

Traseul pe drumul forestier se parcurge in aprox. doua ore jumate si are unele portiuni atractive, mai ales inspre amonte. Suntem pe Valea Raului Barbat, care desparte geografic Masivul Retezat de Tulisa. Valea Rau Barbat este adanca.

Ajungem putin mai jos de Stana de Rau unde lasam masina. Ne luam bagajele. E deja ora 9:20 AM. Soarele tocmai rasare din punctul unde suntem noi. Decidem sa urcam putin si sa mancam langa stana. Oile au coborat la data asta, suntem singuri. Intalnim un grup de turisti care au campat chiar sub stana, strangandu-si corturile, veniti din jud. Mures.

Aici e obarsia Raului Barbat. Suntem deja la o oarecare altitudine, ceea ce e bine fiindca nu mai trebuie sa mergem pe jos pe drumul forestier.

Creasta Papusa - Custura

Culmea Papusa – Custura

Vf. Lacului, apoi incepe Culmea Lancita. Poiana Calatorilor.

Vf. Tapu, apoi incepe Culmea Lancita. Poiana Calatorilor.

Locuintele de la Stana de Rau

Refugiul Salvamont Stana de Rau

Poposim cateva minute la acest refugiu. Nu are paturi dar e podit cu lemn. Se poate face focul in exterior. Geamurile sunt de termopan. E un loc bun pentru dormit pe vreme rea. Cei care au trecut pe aici au lasat destul de curat in urma lor. Imediat dupa acest refugiu, incepem urcarea prin padurea de brazi, pe punct rosu. Se poate continua pe vale in sus, pe triunghi albastru, spre Custura. Noi ne vom intoarce pe acolo.

Zarim din padura Cascada Ciumfului (Ciomfu)

Ultimele flori ale acestui an

Iesim din padure, dupa un urcus destul de greu si ne indreptam spre Vf. Tapu, pentru a urca in caldarea Lacului Tapu. Intre timp, ni se deschide o panorama pe partea cealalta a Vaii Rau Barbat, Culmea Custura – Gruniu.

Vf. Custura si saua omonima

Culmea Custura - Gruniu, de la dreapta: Vf. Marii, Vf. Ciomfu Mare, Vf. Ciomfu, Vf. Gruniu si Vf. Lazarului. Intre Ciomfu si Gruniu e un alt varf care nu e trecut pe harta.

Culmea Custura – Gruniu, de la dreapta: Vf. Marii, Vf. Ciomfu Mare, Vf. Ciomfu, Vf. Gruniu si Vf. Lazarului. Intre Ciomfu si Gruniu e un alt varf care nu e trecut pe harta.

Incepe o zona deosebita, putin umblata, cu multe afine.

Afine.

Lacul Tapului. Stanga, Vf. Lazarului. In plan secund: Tulisa. In plan indepartat: Paragul.

Lacul Tapului. Dreapta: Vf. Lazarului. In plan secund: Tulisa. In plan indepartat: Paragul.

Vf. Varful Mare. Foto de pe Portile Inchise.

Vf. Lacului (jos e Lacul Tapu)

Din Saua Portilor Inchise se termina marcajul cu punct rosu si incepe dunga rosie.

Lacul Galesul

Ne indreptam catre Vf. Papusa. Vom trece pe langa Vf. Tapu (stanga) si Vf. Capul Vaii Rele (dreapta). Vom vedea si Valea Rea cu taurile ei.

Vf. Papusa (2508m)

Coborarea de pe Papusa spre S-E. Spintecatura Papusii, Vf. Papusa Mica, Vf. Custura.

Taurile din Valea Rea. In spate, strajuiese Retezatul.

Lacul Adanc.

Ajungem pe Vf. Papusa, dupa ce trecem de Fereastra Papusii si Spalatura Papusii. De aici avem o panorama incredibila in toate directiile.

Vf. Peleaga (2509m) - vedere de pe Vf. Papusa.

Vf. Peleaga (2509m) – vedere de pe Vf. Papusa.

Lacul Peleaga si Lacul Peleguta (mai sus)

Valea Rau Barbat, de pe Vf. Papusa. De aici am plecat si acolo vrem sa ajungem. Stanga, Taul Adanc.

De pe Vf. Papusa vom schimba din nou marcajul. Trecem la cruce galbena, pana pe Saua Custurii.

Continuarea traseului. Papusa Mica, Custura.

Valea Peleaga, La Cotroana, Poiana Papusii. Valea coboara pe langa Pintenul Pelegii in Poiana Pelegii si apoi se va continua in Valea Lapusnicului Mare. Varful din stanga e Vf. Papusa Custurii.

Putin mai sus de Saua Custurii incepe traseul cu triunghi albastru care ne duce inapoi la Stana de Rau. Am ajuns in Saua Custurii la ora 6 PM. E bine pentru Septembrie. Vom ajunge pe zi la masini.

Vf. Custura. Se poate vedea traseul cum se duce spre stanga (Est).

Cel mai din stanga: Vf. Tapu. Cel mai inalt: Vf. Papusa.

O zi deosebita. Suntem recunoscatori lui Dumnezeu pentru aceste minunate creatii!

Panorame (din pacate sunt incomplete fiindca pozele au fost facute cu un telefon si softul care le uneste nu le identifica bine):

1. Panorama din Stana de Rau;

2. Panorama de langa Taul Tapului;

3. Panorama de pe Vf. Papusa;

4. Panorama de pe Piciorul Custurii.

One comment on “Stana de Rau – Taul Tapului – Portile Inchise – Vf. Papusa – Vf. Papusa Mica – Saua Custurii – Stana de Rau

1. Pop Ilie spune:

Am făcut prima excursie în Retezat în 1949 plecând de la Pui, la Pietrle, a doua în 1956 din Petroşani, Parâng, Cârja, Mândra, Stâna lui Rus, Valea Lotrului, Padiş, Cindrel, Păltiniş, Răşinari, Sibiu, a treia oară în 1982 am plecat din Herculane pe Valea Cernei, Baraj, Vârful Godeanu, Galbena, Vârful Albele, Buta, Bucura, Stâna din Vale, Baleea, Valea Sohodorului, Valea de Peşte, Pui, Petroşani, Cârja, Mândra, Mohor şi mult alt circuit timp total de 28 zile pe drum de Creastă. Am mai făcut încă multe alte excursii pe la Lacurile din Retezat.