Traseu Lac Gura Apei – Platforma Borascu, via Lapusnicul Mic[2]

Prima parte a traseului a fost descrisa in articolul Traseu Lac Gura Apei – Platforma Borascu, via Lapusnicul Mic[1], fiind vorba despre parcurgerea corecta a drumului forestier de la barajul de arocamente pana la punctul de urcare spre Platforma Borascu (urcarea in Masivul Godeanu, de aici se pot parcurge toti muntii din zona).

Harta_Google_Gura Apei-Borascu

Pe harta de mai sus am punctat estimativ traseul prin padure si apoi in etajul alpin spre Culmea Borascu (Platforma Borascu). Desigur, foarte aproape sunt: Lacul Borascu (care se vede de pe platforma), in circul glaciar evidentiat de linia punctata, Varfu Borascu Mare s.a.m.d.

Urcarea spre Platforma este evidentiata, dintr-un alt unghi in imaginea de mai jos (unde se pot observa mai bine Lacul si Platforma Borascu, caldarea lacului (de unde se varsa raul Borascu Mare spre Lacul Gura Apei, afluent al Lapusnicului Mare):

Urcarea spre Platforma

Traseul prin padure este intuitiv de urmat. Cararea este lata, uneori este o poteca in toata regula. Pe unele portiuni nu se distinge neaparat o carare, dar zona pe unde sa se mearga este evidenta. Practic se merge paralel cu raul, la inceput, iar apoi ne deplasam oarecum in dreapta fata de rau, in sensul urcarii. Pe traseu intalnim un parau de apa in portiunea cu padure:

Parau in Muntii Godeanu

In ultima portiune cu Padure, incepe sa se lumineze, vegetatia inalta fiind mai rara. Cararea este evidenta:

Spre iesirea din Padure

In curand ajungem intr-o poiana unde lasam in dreapta (in sensul de urcare) doua cabane mici, parasite. Probabil aici a fost Stana Borascu mentionata pe hartile vechi (nu stiu, poate ne lamureste cineva). Traversam pe o carare zona aceasta si ne continuam urcarea.

Iesim spre zona cu jneapan

Ne apropiem de cota 2000. Din valea caldarii spre care urcam observam curgeri de pietre, pinteni si stanci, si varfuri ascutite si abrute. Gasim si cateva pietre de calcit, unele avand o puritate ridicata (semn ca evidentele carstice ale Retezatului Mic se pastreaza oarecum prin Godeanu spre Mehedinti).

Calcit in Godeanu

Circul glaciar spre care ne indreptam devine tot mai evident. Deja se simte racoarea specifica altitudinii la care ne aflam.

Etajul Alpin

Pe carare se afla si un izvor care tasneste chiar din stanca, pe partea stanga (a sensului de mers in urcare). Apa este pura aici. Pe mijlocul vaii este si un rau de unde se pot reumple bidoanele de apa. Eu prefer izvorul. Nu parasiti cararea (desi sunteti tentati de chemarea zgomotoasa a paraului) si il veti gasi. Urcand spre culme ai sentimentul ca apa vine din neant, ca izvorul din pamant e alimentat de Dumnezeu Insusi…

Apa din stanca

In spate ramane tot mai evident Lacul Gura Apei. Se poate distinge si Casa Barajistului (SC Hidroelectrica), in spate fiind Muntii Tarcului.

Lacul Gura Apei, vedere dinspre Godeanu

Punctul marcat cu rosu pe ultima harta de mai sus este aproximativ locul de unde au fost luate fotografiile urmatoare. Am ajuns pe creata, una fara stanci golase, cu multa iarba.  Vedem Vf. Borascu Mare si Platforma Borascu. Inspre N-E vedem Retezatul si distingem caldarea Zonoagei. Atmosfera e foarte incarcata, dar reusim sa deosebim cateva varfuri din Masivul Retezatului. De asemenea, se vede o buna parte din Tarcu (Saua Iepii, Vf. Pietrii etc). Vedem si Lacul Borascu si casa lui – caldarea in terase. Tot din acest punct am realizat o panorama la 360 grade, pe care o voi publica intr-un articol viitor (folosind un software specializat am reusit chiar realizarea unui efect 3D realistic cu fotografiile luate de aici – superb).

Iata, asadar, cateva poze speciale, desi putin neclare datorita atmosferei foarte incarcate:

Vf. Retezat, vedere dinspre Godeanu

Platforma Borascu

Platforma Borascu\

Lacul Borascu

Turma de oi in Godeanu

De aici se poate parcurge foarte usor platforma si se pot vedea si alte varfuri. Aceasta insa… cu alta ocazie. Noi ne-am intors… Am fost inapoi la drumul forestier la ora 18:00 (deci, am facut in total 5 ore, cu o pauza de masa sus pe Platforma).

Am mai descoperit o taina, o lucrare de arta a Marelui Maestru – Creatorul.