Gura Apei – Saua Iepei – Lacul Netis (1)

Lacul antropic Gura Apei uneste in oglinda apei Masivul Retezat, Muntii Godeanu si Masivul Tarcu. De pe barajul de arocamente se pot observa cum incep sa se inalte ca niste santinele vesnice varfuri gros imbracate in padure de brad inspre fiecare din aceste trei grupe de munti. Tot trei rauri s-au incumetat sa le desparta: Lapusnicul Mare, Lapusnicul Mic si Raul Ses. Acesta din urma este primul indiciu pentru traseul amintit in titlu.

Am prins o vreme buna, pentru luna Iunie. Din cand in cand norii ascundeau soarele dogoritor, ca niste ingeri albi trimisi de Creatorul, sa ne ajute in drumul nostru. Am plecat sa vedem inca o minune a creatiei divine – Muntii Tarcului.

Cum spuneam, Raul Ses, care alimenteaza Lacul Gura Apei printre culmile Godeanului si Tarcului (cel mai din dreapta, cum te uiti la Lac de pe baraj) este primul indiciu pentru acest traseu. Desigur, raul nu se vede decat dupa cateva zeci de minute de mers pe drumul forestier care inconjoara Lacul prin dreapta, din cauza cotei ridicate a apei din lac. Cand se ajunge cu masina la Baraj, nu facem stanga sa-l traversam, ci continuam sa mergem inainte, tinand drumul cel mai aproape de padure (mai este unul mic, asfaltat, care duce la o proprietate Hidroelectrica in zona. Drumul forestier, folosit de masini mari pentru transportul lemnului exploatat, se poate parcurge in intregime cu masina mica (nu e nevoie neaparat de masina de teren, desi, pe ploaie, este dificil de parcurs din cauza gropilor pline de apa… se merge incet).

Traseul nu este semnalizat si nici nu e marcat pe acest drum forestier. Deci, trebuie sa gasim locul de unde incepe in padure. Voi explica mai jos, folosind si o harta, cum gasiti inceputul traseului de pe drumul forestier.

Detalii M-tii Tarcu

Am marcat pe harta doua puncte de culoare rosie, ca repere. Primul, in sensul spre amonte, este locul de unde incepe drumul forestier. Al doilea este locul de unde parasim drumul forestier pentru a continua pe banda rosie, traseul spre Saua Iepei. Cum spuneam, pe drumul forestier nu exista indicatii cu privire la acest traseu (de unde incepe el prin padure, sau cat mai este pana incepe etc). Pe harta avem cateva indicii:

1. Trebuie sa trecem de doua rauri care se varsa in Lac (al doilea este Zeicu si este amenajat artificial in trepti);

2. Imediat dupa acesta, dar inainte de al treilea, trebuie sa inceapa traseul.

Trecem de Zeicu si urmarim pe partea dreapta a drumului ( in sensul de urcare, spre amonte) sa inceapa un zid de piatra, facut pentru a stopa alunecarile de teren si a proteja drumul forestier. Chiar la inceputul acestul zid incepe traseul in padure. Urcati putin si veti gasi si primul semn, banda rosie (pe patrat alb, fundal). Tot aici este si o tabara improvizata a celor care exploateaza lemnul in zona. Dar zidul de piatra si asezarea se pot modifica in timp, in asa fel incat acestea sa nu mai constituie un punct de reper in sensul acestui articol. Asigurati-va ca aflati din timp unde incepe traseul prin padure. Fotografia de mai jos va poate ajuta:

Intrarea in Padure

De aici am mers urmarind semnele pana in Sala Iepei. Acolo traseul banda rosie continua spre Varful Tarcu. Noi am mers in partea opusa (spre Nord), o zona fara marcaj, dar ne-am folosit de o harta topografica marcata cu traseul pentru a stii cand sa urcam (sunt multe carari inselatoare). Dar, pana sa ajungem acolo, am gasit o padure frumoasa, linistita. Inainte sa incepeti urcarea, asigurati-va ca aveti apa la voi (veti mai gasi la iesirea din padure).

Cate o floare care a gasit putina lumina de la soare ne lumineaza si noua fiinta. Nu dupa multa vreme cararea se lateste si pare un drum pavat, asternut cu frunze, pentru regi. Candva, cu siguranta ca pe aici urcau regii, oameni cu renume si viteji, mai ales in fapte de onoare si dreptate.

Prin padure

Nu puteai trece napasator pe langa florile bucuroase ca niste pasari le canta parca numai lor.

Flori pentru trecatorii obositi

Tot urcand, am ramas fara apa. Din cand in cand gaseam cate un copac cazut peste drumul traseului nostru. Au cazut si ei cum mai cad copacii cand le vine vremea. Dar cineva a taiat drum printre ei, pastrand cararea neatinsa. Bucatile taiate stau acolo sa numere timpul alaturi de trunchiul din care au fost, candva, un copac falnic. Auzim cum un firicel de apa se strecoara pe niste pietre. Cu un cutit am cioplit o bucata de lemn si am facut o mica palnie pentru apa. Asa am strans-o si a curs sa ne umple bidoanele goale. Nu stiam ca peste cateva minute vom gasi un rau. Nu puteam risca sa nu avem apa. Am lasat izvorul si pentru alti trecatori. Acum e limpede pentru voi! La doi pasi mai sus e un izvor scobit in pamant, cu apa limpede. Nu-l deranjati, altii se apleaca sa bea din el.

Alimentarea cu apa

Mai mergem putin si iesim din padure. Pana acum traseul a fost special. Nu seamana cu vreun altul din Masivul Retezat. Pare ca seamana pe alocuri cu calea spre Catatea Subcetatii, de langa orasul Hateg, cu se urca dinspre Vest (despre acest traseu, mult mai scurt si la o altitudine mult mai joasa, poate cu alta ocazie). Iesirea in pajistea alpina este imbucuratoare. Am tot asteptat-o, desi calea prin padure nu e chiar atat de lunga… Ultimii brazi, ce-i drept… mai tineri, au cutezat sa se inalte dincolo de limitele padurii.

Iesirea din padure

Suntem deja la baza unui circ glaciar. Sunt foarte multe in Tarcu. In unul din ele se afla si Lacul Netis, spre care ne indreptam. Lacuri, insa, sunt mai putine in acesti munti. Imediat dupa iesirea din padure gasim un rau (al treilea rau care se varsa in Gura Apei, dupa cum spuneam mai sus, cel la care nu ajungem inainte sa inceapa cararea cu marcaj prin padure, de pe drumul forestier). Aici am poposit putin. S-a facut si umbra, ne-am odihnit si am privit Varfurile din Godeanu.

Platforma Borascu, vedere dinspre Tarcu

Continuam cu traseul spre creasta. Vantul bate putin, dar nu tare. Dam si de o turma de oi. Suntem pregatiti pentru o eventuala intalnire cu cainii – avem cateva toiege, pe care le vom tine intr-o anumita pozitie in caz de pericol, informati-va! Deja vedem Saua Iepei. Dam si peste o cruce, unde a murit un om, mai demult. Vantul face valuri in iarba de pe versantul drept, o priveliste impresionanta. Ne-am oprit sa ne bucuram. Am inteles inca odata ca lucrul facut de bunul Dumnezeu inveseleste si bucura inima omului mult mai mult decat ceea ce-si face omul pentru a se distra singur. Inca odata mi-am dorit sa am timp sa vizitez si mai mult acesti Munti minunati.

Spre Saua Iepei

Iata cateva poze din Sa:

Turma de oi

Spre Vf. Tarcu, vedere din Saua Iepei

Drum forestier care coboara spre Corciova

O parte din Lacul Gura Apei, vedere din Tarcu

Flori in Muntii Tarcu

De aici nu mai mergem folosindu-ne de semne. Ne vom indrepta spre Nord. O harta 3D-Google interactiva mai jos:

Pe o harta Google Maps am pus cateva repere pentru o privire de ansamblu a traseului de pana acum. Restul traseului este mai intuitiv, desi nu e marcat, fiindca este unul de creasta si il voi prezenta intr-un al doilea articol, pentru a nu-l lungi pe acesta prea mult. Pentru detalii, dati clic pe poza de mai jos:

Privire de ansamblu_Gura Apei - Saua Iepei

Iata si o alta harta Google, cu coordonate GPS pentru diverse puncte din Muntii Tarcului. Gasiti aici si coordonatele pentru intrarea in padure, spre Saua Iepei (Iepii). Gasiti harta aici. Conform acestui sait, coordonatele pentru punctul e iesire de pe drumul forestier si intrarea in padure, spre Saua Iepei (Iepii) sunt:

Lat: N45.33184
Long: E22.68563
Alt: 1159m

Coordonate Saua Iepei (Iepii):

Lat: N45.34304
Long: E22.66093
Alt: 1727m

3 comments on “Gura Apei – Saua Iepei – Lacul Netis (1)

1. Lucia spune:

Foarte frumos!!!
    Multumim ca impartasesti cu noi asa locuri si asa ganduri

2. costy spune:

Frumoasa tura a-ti facut felicitari , o intrebare totusi as avea asupra drumului de la Podul de la intrarea la Barajul Gura Apelor si intrarea in traseu BR , l-ati facut cu masina sau pe jos ?